خوش آمدید - امروز : جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۶

آخرین ارسالی های تالار گفتمان

خانه » مدیریت محتوا » گوگل ریدر، فرصتی برای آگاهی و یادگیری جمعی


تبلیغات



گوگل ریدر، فرصتی برای آگاهی و یادگیری جمعی

با این که گوگل ‌ریدر در اصل یک فیدخوان است و به ما کمک می‌کند تا بدون نیاز به مراجعه به سایت‌ها و وبلاگ‌های گوناگون، از به‌روز شدن آنها مطلع شویم و مطالب آنها را بخوانیم؛ اما مزیت مهمی که آن را به ابزاری برای یادگیری گروهی تبدیل می‌‌کند، امکان به اشتراک گذاشتن مطالب با دیگران است. با در اختیار داشتن این امکان ارزشمند، همۀ افرادی که در این شبکه با هم مرتبط شده‌اند، زمانی را که برای یافتن و خواندن مطالب جالب و آموزنده صرف کرده‌اند، در اختیار یک‌دیگر می‌گذارند. و به همان اندازه‌ای که از افکار و علاقه‌مندی‌های دیگران بهره می‌برند، فرصت مشارکت همگان را در تجربیات خود و امکان استفادۀ آنان را از مطالب و یافته‌های خود فراهم می‌سازند.



اگر چه ابزارهای گوناگونی برای مشاهدۀ خروجی RSS از سایت‌ها و وبلاگ‌ها وجود دارد و از طریق خود مرورگرها یا برنامه‌هایی چون اوتلوک می‌توان از به‌روز شدن صفحات مورد علاقه مطلع شد و مطالب آنها را مطالعه کرد، اما ساختار و نوع طراحی گوگل ریدر به‌گونه‌ای است که سرعت مطالعه را  بسیار افزایش می‌دهد. در گوگل ریدر می‌توانید صدها مطلب از ده‌ها سایت، خبرگزاری و وبلاگ مختلف را در مدتی کوتاه ورق بزنید و از میان آنها، تنها مطالبی را که لازم می‌دانید، با دقت بیشتر مطالعه کنید. ذیل هر مطلبی که از طریق گودر خوانده می‌شود، دگمه‌هایی پیش‌بینی شده است تا بتوان به سادگی یک کلیک، آن مطلب را با دیگران به‌اشتراک گذاشت، علاقه‌مندی خود را به آن ابراز داشت یا حاشیه و نکته‌ای را در کنار آن منتشر ساخت.

یکی از مزایای بهره‌گیری از فیدخوان  یا خوراک‌خوان اینترنتی این است که تقریبا همۀ نیازهای شما را برای مطالعۀ اخبار، مطالب سایت‌ها و وبلاگ‌های گوناگون در یک صفحه برآورده می‌کند و بلافاصله پس از انتشار مطلبی در هر یک از آن صفحات، شما را از این تغییر و محتوای آن مطلع می‌سازد. خوشبختانه این خدمت، شامل صفحات مسدود شده نیز می‌شود و از این طریق می‌توان راهی برای بازتر کردن دایرۀ آگاهی خود پیدا کرد.

حالا اگر افرادی را بشناسیم که مطالعات و علایق مفیدی دارند، گوگل ریدر این امکان را در اختیار ما می‌گذارد که همواره پیگیر مطالعات و علاقه‌مندی‌های آنان باشیم. برای این منظور کافی است آنها را فالو (Follow) کنیم. با این کار، هر لحظه آنان به مطلب مفیدی برخورد کنند و آن را با دیگران به اشتراک بگذارند، ما مطلع می‌شویم و می‌توانیم از آن مطلب استفاده کنیم. برای شناسایی این افراد، هم می‌توانیم در میان اعضای جی‌میل جستجو کنیم و هم از طریق مطالبی که دوستانمان شیر (Share) کرده‌اند، اسامی افراد دیگری که آن را به اشتراک‌ گذاشته‌اند یا با لایک زدن، علاقۀ خود را به آن ابراز داشته‌اند پیدا کنیم.

به نظر می‌رسد استفاده از اصطلاح پیگیر (Follower) برای اد لیست گودر به جای دوست (Friend ) که معمولا در شبکه‌های اجتماعی به‌کار می‌رود، دارای پیام و مزیت خاصی است و این سرویس را از یک سایت دوست‌یابی که معمولا همراه با اتلاف وقت و آفت‌هایی متعدد است،‌ به یک محیط جدی و آموزنده تبدیل کرده است.

البته این ابزار هم مانند دیگر دستاوردهای فاوا، نقایص و آسیب‌هایی دارد که باید به فکر تکمیل و مراقبت از آنها بود. مثلا پیگیری مطالب بی‌حاصل و افرادی که محتوای مفیدی را همخوان نمی‌کنند، ممکن است هزینه‌های سنگینی را در پی داشته باشد؛ به‌ویژه آن که بعد از مدتی با بالا رفتن تعداد صفحات آبونمان شده و افراد اضافه شده به لیست، وقت فراوانی برای خواندن مطالب صرف خواهد شد. خواندن وبلاگ‌ها در گودر این عیب را هم دارد که خوانندگان، کمتر برای مطالب دوستان خود نظر می‌نویسند. این در حالی است که نوشتن کامنت در وبلاگ‌ها، بهترین وسیله برای تشویق وبلاگ‌نویس و همفکری و مشارکت با اوست.

به هر حال به همۀ خوانندگان عزیز توصیه می‌کنم اگر هنوز گودری نشده‌اند، در اولین فرصت با ایجاد یک کاربری در جی‌میل، از امکانات و مزایای فراوان آن استفاده کنند. مطمئنم اگر کسی مزۀ این امکانات را بچشد، به سادگی دست از آن بر نخواهد داشت. برای شروع می‌توانید از اینجا نمایۀ مرا مشاهده و پس از ورود به کاربری خود، آن را اضافه کنید. همچنین می‌توانید از اینجا نشانی خروجی RSS یادداشت‌های سایت تعلیم را دریافت کنید و از طریق گزینۀ Subcriptions آن را به صفحاتی که آبونمان آن می‌شوید بیفزایید.

اشتراک گذاری مطلب


ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است طراحی شده توسط پارس تمز