طراحي سايت فروشگاهي اگر محصول يا خدماتي داريد که به دنبال معرفي ، تبليغ ، عرضه و حتي فروش آن را در دنياي اينترنت داريد يکي از بهترين گزينه هاي موجود براي شما طراحي وب سايت فروشگاهي مي باشد. در ادامه نحوه ي کارکرد اين نوع سايت ها را بررسي کرده و تفاوت هاي يک سايت فروشگاهي را با يک سايت معمولي بيان خواهيم کرد.
امروزه يکي از روش هاي نوين فروش محصولات استفاده از بازار اينترنت و راه اندازي فروشگاه هاي الکترونيک است. بسياري از فروشگاه هاي الکترونيک انبار فيزيکي ندارند و حتي کالاهاي غير فيزيکي مثل کارت شارژ و … را به فروش مي رسانند. به تازگي اين گونه سايت ها در ايران مورد توجه زيادي قرارگرفته اند و اکثر مشتريان به خصوص قشر جوان جامعه ترجيح مي دهند که به صورت الکترونيک کالاي خود را خريداري نمايند
تمام ابعاد و فرآيند بازار را که بتوان با اينترنت و تکنولوژي وب انجام داد، تجارت الکترونيکي مي گويند بطور کلي واژه تجارت الکترونيک اشاره به معاملات الکترونيکي مي نمايد که از طريق شبکه هاي ارتباطي انجام مي پذيرد. ابتدا، خريدار يا مصرف کننده به جستجوي يک مغازه مجازي از طريق اينترنت مي پردازد و کالاي را از طريق وب يا پست الکترونيکي سفارش مي دهد. نهايتاً کالا را تحويل مي گيرد.تجارت الکترونيکي يعني انجام مبادلات تجاري در قالب الکترونيکي. تجارت الکترونيک، انجام کليه فعاليت هاي تجاري با استفاده از شبکه هاي ارتباطي کامپيوتري، بويژه اينترنت است. تجارت الکترونيک به نوعي تجارت بودن کاغذ است. بوسيله تجارت الکترونيک، تبادل اطلاعات خريد و فروش و اطلاعات لازم براي حمل و نقل کالاها با زحمت کمتر و تبادلات بانک با شتاب بيشتر انجام خواهد شد. شرکت ها براي ارتباط با يکديگر، محدوديت هاي فعلي را نخواهند داشت و ارتباط آنها با يکديگر ساده تر و سريع تر صورت مي گيرد. ارتباط فروشندگان با مشتريان مي تواند به صورت يک به يک با هر مشتري باشد البته با هزينه بسيار کمتر از تجارت سنتي.

فروشگاه اينترنتي چيست ؟

فروشگاه اينترنتي شامل وب سايتي است که امکان نمايش محصولات به همراه ويژگي هاي آنها را فراهم مي کند اين وب سايت با امکاناتي که دارد مي تواند محصول يا خدمتي که از طرف فروشنده توليد مي شود را به کاربران مختلف معرفي کند ،ويژگي ها و مشخصات آن را نمايش دهد و امکان سفارش و نهايتا خريد از طرف کاربر را فراهم کند .

مزاياي خريد اينترنتي:

از مهمترين مزاياي خريد از فروشگاه اينترنتي در دسترس بودن محصولات موردنظر با تنوع گسترده مي باشد .

به دست آوردن تمامي ويژگي ها و مشخصات محصول اعم از اطلاعات کلي و جزئي.

قدرت انتخاب و تصميم گيري بر اساس تمامي ويژگي هاي مطرح شده هر محصول.

مزاياي فروش اينترنتي:

تهيه و تنظيم بانک اطلاعاتي کامل و مفيد از محصولات

به دست آوردن نظرات خريداران محصول و به طبع آن گسترش اطلاعات درباره سلايق طرفداران محصول

برقراري ارتباط با مشتريان و در پي آن اطلاع رساني و تبليغات بيشتر به آنها

ارائه خدمات بهتر و مفيدتر

در طراحي فروشگاه اينترنتي معمولا امکانات زير ارائه شوند :

قرار دادن تصوير يا ويدئو براي محصول

امکان مقايسه محصولات

سفارش محصول در زمان کوتاه

سبد خريد براي محصولات

بازاريابي هدفمند و اطلاع رساني ها از طريق ايميل

دريافت پيشنهاد و انتقادات از طرف مشتري

امکان اتصال به درگاه هاي پرداخت اينترنتي



برخي امکانات ديگر طراحي فروشگاه اينترنتي

قابليت تبادل نظر درباره محصولات

امکان جستجوي پيشرفته

امکان گروه بندي محصولات

طراحي سايت به صورت اختصاصي ، بهينه سازي شده براي گوگل ،واکنشگرا ،با امنيت و سرعت لود بالا

امکان مديريت محصولات ،کاربران ،سفارشات ،برندها ،مقالات و اخبار به صورت مجزا

امکان مديريت سفارشات ،نحوه پرداخت ، نحوه ارسال کالا

در طراحي سايت فروشگاهي به چه نکاتي بايد توجه کرد؟

سايت فروشگاهي در واقع جايي است که شما مي توانيد محصولات و خدمات خود را به صورت ليست وار يا جدول بندي شده براي ديد مشتريان در فضاي اينترنت ارائه دهيد. در امر فروش و ارائه ي خدمات شکل ظاهري سايت براي بازديد کننده مهم بوده و علاوه بر ساختار ظاهري شيک و زيبا بايد بسيار ساده و روان بوده و به نحوي باشد که بيشترين اطلاعات لازم را در کمترين زمان و جذابيت بالا به بازديد کننده ي سايت ارائه دهد.

سايت فروشگاهي براي چه کساني مناسب است؟
سايت فروشگاهي همانطور که از نامش پيداست اغلب براي کساني که محصولي براي فروش و يا خدماتي براي ارائه به مشتري دارند بيشتر مناسب مي باشد. يکي از مزيت هايي که سايت فروشگاهي دارند اين است که براي همه مناسب مي باشد و لزومي ندارد شما يک شرکت توليدي بزرگ داشته و يا يک تاجر بزرگ باشيد. در واقع مي توان گفت اين سايت هاي فروشگاهي براي تمامي کسب و کار ها چه بزرگ و چه کوچک مناسب ترين گزينه است.

طراحي سايت فروشگاهي با ساير سايت ها چه تفاوتي دارد؟
سايت فروشگاهي بر اساس نوع محصول ارايه شده معمولا داراي يک ويترين است که در صفحه ي نخست قرار مي گيرد و شما مي توانيد نمونه اي از بهترين و جديدترين جنس ها و محصولات خود را در اين ويترين قرار داده و يک نما و ديد کلي از سايت خود به مشتري و بازديد کننده ي سايت القا دهيد. يکي از مهمترين تفاوت هاي طراحي سايت هاي فروشگاهي با ساير سايت ها نحوه ي مديريت اين سايت ها مي باشد. معمولا چون در اين نوع سايت ها محصولات داراي تغييرات زيادي هستند (چه از لحاظ قيمت و چه از لحاظ نوع کالا) و شايد شما هر روز نياز به بروز کردن محصولات و قيمت هاي آن ها داشته باشيد لذا سايت هاي فروشگاهي نوعي طراحي مي شوند که مديريت آن ها بسيار ساده بوده ودغدغه هاي مديريتي کمتري دارند. معرفي بهتر محصولات: طراحي سايت فروشگاهي به شما اين امکان را مي دهند که محصولات را ريز به ريز براي بازديد کننده شرح داده نقاط قوت ،ويژگي هاي برجسته و نقاط ضعف براي آن تعيين کنيد ، امکان مقايسه براي پارامتر هاي محصولات ايجاد کنيد. براي آن ها امتياز دهي قرار دهيد، فروش ويژه داشته باشيد، گارانتي و رنگ بندي محصولات را نيز تعيين کنيد. آمار گيري جامع: يکي از برتري هاي برجسته اي که طراحي سايت هاي فروشگاهي نسبت به ساير سايت ها دارند آمار دهي بسيار جامع آن ها مي باشد. شما در اين نوع سايت ها مي توانيد آمار هاي روزانه ، هفتگي، ماهانه و سالانه از سايت بگيريد . ميزان موجوي خود را کنترل کرده. مقدار فروش محصولات و ميزان درآمد را در بازه هاي زماني مختلف مقايسه کنيد. شما همچنين مي توانيد اين آمار ها را روي نمودار نيز مشاهده کرده و بررسي کاملي داشته باشيد.

امکانات و ويژگي هاي طراحي سايت فروشگاهي
سايت ها باتوجه به هدفي که براي برنامه ريزي و طراحي مي شوند ، بايد امکانات و ويژگي هاي خاصي را در اختيار صاحبان و بازديدکنندگان سايت قرار دهند، در ادامه به معرفي و بررسي برخي از امکانات طراحي سايت فروشگاهي مي پردازيم، با اينتن همراه باشيد:



1- گالري تصاوير در زمينه هاي مختلف
2- ايجاد صفحات و زير منو هاي بي نهايت
3- لود شدن سريع صفحات
4- معرفي محصولات و خدمات ، به همراه فروش ويژه يا فوق العاده
5- امکان ايجاد اسلايد نمايشي و نمايش بهتر محصولات برند و برتر
6- پنل رايگان ارسال اس ام اس انبوه و تبليغاتي
7- رزومه شرکت و هر آنچه که دوست داريد افراد در رابطه با شما بدانند.
8- استفاده از نقشه ي گوگل در طراحي سايت فروشگاهي
9- راه اندازي بخش نظرسنجي و بحث دررابطه با محصولي خاص
10- سيستم آمارگيري جامع و دقيق
11- مديريت آسان و کاربردي سايت
12- سيستم اعطاي نماينگي و يا شعبه
13- راه اندازي تالار گفتمان
14- سيستم خبر خوان سايت
15- اطلاع رساني موجودي انبار و اعلام هشدار در صورت تمام شدن محصول خاص
16- سيستم پيشرفته مديريت فروش و ارتباط مشتريCRM (خدمات پس ازفروش ، استعلام گارانتي و.. )
17- طراحي سايت دو زبانه و چند زبانه

نکاتي که در طراحي سايت فروشگاهي بايد به آن ها توجه کرد

بکارگيري و استفاده از اين نکات در طراحي سايت فروشگاهي باعث مي شود موتور هاي جستجو سايت شما را راحت تر شناخته و رشد سريعي در نتايج جستجو ها داشته باشيد

- طراحي سايت ريسپانسيو
طراحي سايت ريسپانسيو (طراحي سايت واکنش گرا = طراحي سايت موبايل) امروزه به يکي از ملزومات در طراحي سايت تبديل شده و از آنجايي که نزديک به ?? درصد وب گردي ها از طريق تلفن هاي همراه هوشمند و تبلت ها صورت مي پذيرد ، شما با داشتن يک سايت سازگار با موبايل ، به بازديد کنندگان خود اين امکان را مي دهيد که در هر زمان و مکاني با استفاده از تبلت و يا تلفن همراه خود وارد سايت شده و عمليات خريد را به راحتي در آنجا انجام دهند، ريسپانسيو بودن سايت ها علاوه بر بازديد کنندگان براي موتور هاي جستجو نيز مهم بوده و اخيرا به يکي از معيار هاي رتبه بندي سايت ها در نتايج جستجو شده است.
طراحي سايت بر اساس سئو

شرکت هاي طراحي سايت استفاده از استاندارد هاي طراحي سايت و ساخت سايت بر اساس اصول سئو ، سايت شما را با الگوريتم هاي موتور هاي جستجو سازگار کرده و خزنده هاي اين موتور هاي جستجو سايت فروشگاهي شما و محصولات آن را راحت تر شناسايي مي کند، با طراحي سايت بر اساس سئو سايت شما رتبه سايت شما در نتايج جستجو روز به روز کاهش يافته و عمليات سئو و بهينه سازي سايت سريعتر ، راحت تر و با هزينه ي کمتري صورت مي پذيرد. با بکار گيري تکنيک سئو ، سايت شما در رتبه هاي نخست نتايج جستجو قرار گرفته و از اين طريق موتور هاي جستجو تبدل به بازارياب و تبليغ کننده ي سايت شما مي شوند.

نماد اعتماد الکترونيک در طراحي سايت فروشگاهي

يکي از دغدغه هاي اصلي وب سايت هاي فروشگاهي ، جلب اعتماد مشتريان در فضاي مجازي مي باشد و کلاهبرداري هاي صورت گرفته در دنياي اينترنت باعث شده بازديد کنندگان و افراد اعتماد کمي به فروشگاه هاي اينترنتي داشته باشند، راه حل اين مشکل دريافت نماد اعتماد الکترونيک است، e-namad يا همان نماد اعتماد الکترونيک يک نشان ديجيتالي است از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونيک و زير نظر وزرات صنعت و معدن براي وب سايت هاي فروشگاهي که اصول و ضوابط تعيين شده را رعايت کنند ، اعطا مي گردد.